fredag den 6. juni 2014

'Killer Killer' af Morten Ellemose

En blodig uhyggelig fortælling fyldt af bestialske mord. Ikke en bog jeg normalt ville kaste mig over, og nok heller ikke en bog jeg normalt ville have læst færdig..
Det er en gyser/horror krimi i den gotiske genre, med fokus på ekstrem ondskab og meget voldelige episoder, på grænsen til det kvalmende. Det skal så lige siges, at jeg er en af de læsere, der ikke formåede at læse American Phycho færdig, selv om den stod på pensumlisten på Biblioteksskolen, ligesom jeg ikke er den store fan af Hannibal-filmene, som denne krimi påberåber sig et slægtskab med. Så i det hele taget er genren nok ikke lige noget for mig, - men en gang imellem skal man jo prøve noget nyt...
New York hærges af en række mord som vicekommissær Anatolli Barritsch og hans hjælper Karen Walsh forsøger at opklare. Sagerne starter med et kvindehoved, der bliver sendt personligt til Barritsch, men i virkeligheden rækker begivenhederne længere tilbage i tiden. Snart dukker der flere lig op og jagten på den bestialske seriemorder Angelface intensiveres. Der trækkes tråde til en religiøs sekt og politiet får hjælp af religionshistorikeren Mordechai Rheingold, selv om de er usikre på, hvem han i virkeligheden er. Snart er Barritsch og Walsh selv i morderens søgelys...
Bogens spændingskurve holder, selv om der er et par løse ender, jeg ikke har helt styr på efter endt læsning. Desværre er der mange slåfejl og skrivefejl i bogen og også rent sprogligt kunne den godt have brugt en grundigere korrekturlæsning inden trykningen.

'Killer Killer' af Morten Ellemose. H. Harksen Productions 2014, 303 sider.

Ingen kommentarer: