fredag den 22. juni 2012

'Én af os sover' af Josefine Klougart

En meget lyrisk poetisk roman om at miste, om sorg og adskillelse; at forlade en mand eller selv blive forladt. At vende tilbage til barndommens rammer og tryghed, når livet bliver for svært og alligevel ikke finde det, man kom der efter. Der er noget meget trist, men også meget eftertænksomt over denne roman, hvor der ikke sker det helt store, men hvor man kan sidde og filosofere videre over enkelte sætningers skønhed. Så hvis man er til handling, spænding og den gode fortælling er det ikke denne bog man skal kaste sig over. Men hvis man nyder at give sig hen til sproget, så kan den anbefales.
For mig var den en bog man skal være i humør til. Jeg har givet mig tid og læst den langsomt, nydt et par sider og så ventet lidt, læst lidt igen. Jeg har tidligere givet op med Josefines Klougarts bøger, fordi jeg synetes at formen kom til at dominere og skygge for indholdet, men denne havde mere på hjerte og blev læst til ende.


'En af os sover' af Josefine Klougart. Rosinante 2011, 260 sider

Ingen kommentarer: